• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5326 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۵ مهر

«اعتماد» ابهامات و تناقضات موجود در پرونده مرگ دانش‌آموز اردبيلي را بررسي مي‌كند

تناقض در اعلام مرگ دختر اردبيل

استاندار: مرگ در اثر حمله قلبي بوده اسرا دانش‌آموز نبوده است

   شهردار: مرگ در اثر خودكشي بود  اسرا پناهي دانش‌آموز بوده است

   علي دايي: سكوت ناشي از اعمال فشار در برابر اعتراضات  منجر به ريختن خون يكي ديگر از دخترانم در زادگاهم گرديده است

 

مهدي بيك اوغلي| با گذشت بيش از 72 ساعت پس از ماجراهاي مشكوك مرگ دانش‌آموزان اردبيلي، هنوز نه تنها از تناقضات و ابهامات پيراموني اين حادثه كاسته نشده؛ بلكه پيگيري تحليلي اخبار و رخدادهاي روز گذشته بر سرگشتگي اين كلاف سردرگم افزود و دامنه تضادها را افزايش داد. در شرايطي كه رسانه‌هاي اصولگرا طي 48 ساعت گذشته از دل گفت‌وگو با استاندار اردبيل، عموي اسرا، مديركل آموزش و پرورش اردبيل و... تلاش مي‌كردند تا موضوع مرگ اسرا پناهي دانش‌آموز اردبيلي را به بيماري زمينه‌اي و مشكلات قلبي او مرتبط سازند، روز گذشته خبري به نقل از شهردار اردبيل منتشر شد كه در آن ريشه اصلي مرگ اسرا پناهي را نه به دليل «بيماري‌هاي زمينه‌اي» و «نارسايي‌هاي قلبي» بلكه به دليل «خودكشي با قرص برنج» به دليل مشكلات خانوادگي عنوان شده بود. خبري كه اين پرسش را در ميان كاربران و بسياري از فعالان حوزه رسانه‌اي مطرح ساخت كه اين همه تناقض و تفاوت در رويكردها آيا نشانه اين نيست كه در زير پوست اخبار، حقيقتي وجود دارد كه برخي افراد و جريانات در اين شهر به دنبال كتمان آن هستند؟ در اين ميان اظهارنظر علي دايي به عنوان چهره‌اي كه با متن جامعه اردبيل ارتباطات تنگاتنگي دارد و مردم بسياري از اسرار مگوي خود را با شهريارشان در ميان مي‌گذارند، پرونده اسرا را وارد فاز تازه‌اي كرد. كنشي كه با واكنش تند نماينده نزديك به جبهه پايداري اردبيل مواجه شد تا كشاكش تازه بر سر اين پرونده شكل بگيرد. در واكنش به اين ابهامات علي دايي آقاي گل جهان و يكي از اسطوره‌هاي برخاسته از شهر اردبيل، در نخستين ساعات بامداد روز گذشته پيامي را منتشر كرد كه برآمده از اطلاعات خاصي بود كه شهريار فوتبال ايران از رخداد‌هاي اخير اين شهر داشت. علي دايي نوشت: «سكوت ناشي از هتك حرمت به دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف كه پايه‌هاي علمي و معرفتي خود را در اين نهاد پرورش داده‌ام، امروز منجر به برخورد با دانش‌آموزان در يكي از مدارس در زادگاهم شده، سكوتي كه تاوان مرگ دارد و هر روز داغي ديگر بر دل جاي جاي ايرانم مي‌نشاند. من عضو هيچ گروهي نيستم، من جزو كوچكي از اين مردم شريف هستم كه دغدغه‌هاي‌شان دغدغه من است.» اظهارنظري كه بلافاصله با واكنش تند كاظم موسوي، نماينده اردبيل در مجلس يازدهم در جلسه علني ديروز مجلس مواجه شد. موسوي در واكنش به موضع‌گيري علي دايي، درباره  مرگ دختر دانش‌آموزي در دبيرستان شاهد اظهار داشت: «تاسف مي‌خورم كه برخي چهره‌هاي شاخص كشور و اسطوره‌ها به اين مسائل مي‌پردازند. امنيت كشور باعث شد كه عده‌اي اسطوره شوند. با پول محرومان ورزشگاه ساختيم تا عده‌اي ديده شوند اما امروز از اغتشاشگران حمايت مي‌كنند. حرف بنده به اين افراد اين است كه احترام خود را حفظ كرده و در رفتار خود تجديدنظر كنند.» اما در شرايطي كه همچنان پرسش‌هاي بدون پاسخ فراواني درخصوص رخدادهاي شهر اردبيل وجود دارد، شهردار اين شهر گفت‌وگويي را انجام داد كه در آن سناريوي تازه‌اي متفاوت با داستان‌هاي قبلي مطرح شده است.
روايت شهردار اردبيل از دليل مرگ اسرا
محمود صفري درخصوص ماجراي مرگ اسرا پناهي، مي‌گويد كه براي او چند وقت قبل يك مشكل خانوادگي پيش آمده بود و با قرص برنج خودكشي كرد. او همچنين تاكيد مي‌كند: «روز جمعه در زمان تحويل جنازه، عمويش هم بود و تمامي مدارك و اينكه علت مرگ، خودكشي با قرص برنج بوده است را تاييد كرد و جنازه هم با نظارت خانواده تحويل داده شد. علت مرگ ايشان خودكشي بوده است اما يكسري از شبكه‌هاي معاند شروع به شانتاژ خبري كردند.» شهردار اردبيل كه با «انتخاب» گفت‌وگو مي‌كرد درخصوص علت مرگ اسرا پناهي ادامه داد: «گويا مادر اسرا طلاق گرفته و پدرش هم يك ماه قبل به دليل قتل اعدام شده بود. اسرا پناهي هم با قرص برنج خودكشي كرده است. بيمارستان و پزشك قانوني هم اعلام كردند و روز جمعه هم جنازه‌اش را تحويل خانواده‌اش دادند.» شهردار اردبيل درمورد جزييات اتفاق مدرسه شاهد اردبيل اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: «من شهردار هستم و قضيه دبيرستان را اطلاعي ندارم.» صفري همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا در جريان اعتراضات دانش‌آموزي هم بازداشت شده است يا خير، بيان كرد: «اينها به من ارتباطي ندارد. من همان قسمتي كه مي‌دانستم را توضيح دادم.»
روايت استانداري بر ابهامات مي‌افزايد؟
خبرنگار «اعتماد» براي آگاهي از كم و كيف موضوع ارتباطي را با سيد حامد عاملي، استاندار اردبيل برقرار ساخت تا كمي از ابهامات كاسته شود، اما اين گفت‌وگو نيز باعث افزايش ابهامات پرونده شد. عاملي در پاسخ به اين پرسش كه آيا برخوردي با دانش‌آموزان شاهد در اردبيل صورت گرفته؟ گفت: «هيچ برخوردي با دانش‌آموزي صورت نگرفته است. اساسا اسرا پناهي دانش‌آموز نبوده است. فوت اين فرد به دليل بيماري قلبي بوده و مرگ او هيچ ارتباطي با وارد آمدن ضربه به سر او نداشته است.» استاندار اردبيل در ادامه مي‌گويد: «در رابطه با مدارس اردبيل هيچ مشكل خاصي وجود ندارد و برخوردي هم با دانش‌آموزي صورت نگرفته است. اسرا به دليل مشكلات زمينه‌اي دچار مشكل قلبي مي‌شود، اورژانس به مدرسه مي‌آيد و بلافاصله به بيمارستان اعزام مي‌شود. برخي افراد از اين صحنه فيلم گرفتند و اعلام كردند كه به دليل برخورد با اسراست كه او به بيمارستان اعزام شده است.» استاندار اردبيل در شرايطي از اعزام اسرا به بيمارستان خبر مي‌دهد كه در فراز قبلي گفت‌وگو اعلام مي‌كند، اسرا ارتباطي با مدرسه نداشته و دانش‌آموز نبوده است. عاملي درخصوص اعتراض برخي خانواده‌هاي مدرسه شاهد در اردبيل نسبت به حضور فرزندان‌شان در يك مراسم تبليغاتي مي‌گويد: «در اين مراسم گروهي از دانش‌آموزان را بدون كسب اجازه والدين به يك مراسم خاص برده بودند كه اين رفتار اشتباه است و نبايد بدون كسب اجازه والدين دانش‌آموزان به مراسمات اعزام شوند. در اين خصوص پيگيري‌هاي لازم انجام و تذكرات مقتضي داده شد.»
در میان این همه روایت متناقض مشخص نیست چرا هیچ مقام‌مسوولی به صورت شفاف به این پرسش ها پاسخ نمی‌دهد:۱)آیا اسرا دانش آموز بوده یا نه؟۲)آیا در مدرسه شاهد اردبیل به دلیل اعتراضاتشان برخوردی با دانش آموزان صورت گرفته یا نه؟۳)مرگ اسرا پناهی به دلیل خودکشی بوده یا حمله قلبی؟۴)مرگ اسرا  در مدرسه رخ داده یا منزل؟ ۵)دانش آموزی که به دلیل تشنج به اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل اعزام شده کیست؟ و ابهامات دیگری که معلوم نیست چرا پاسخی شفاف به آنها داده نمی‌شود؟

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون